האם יש צורך לכתוב על חשיבות המים לגוף ולבריאות? גם מה שבתחושה מובן מאליו ראוי לציין ולהדגיש- המים הם אכן נוזל החיים. לא ייתכנו חיים בלעדיהם. מים מהווים 60% מגוף האדם ומרכיב עיקרי במסה של רוב היצורים החיים. המים משמשים נוזל בתוך התא (ציטופלזמה). הם מהווים מרכיב עיקרי בדם. יש להם תפקיד חשוב בניקוי הגוף ( זיעה, שתן). כל תא בגוף זקוק למים ומכיל אותם.

המים משמשים להמסת חומרים ולפירוקם, להובלתם בתוך הגוף, לעיכול המזון, לשמירה ע”י הלחץ האוסמוטי הקבוע בתוך התאים, לפיזור החום  הגוף (הודות לחום סיגולי גבוה שלהם הם קולטים כמות גדולה של חום באיברים חיוניים).

בריאות הגוף תלויה בין השאר במאזן מים תקין בגוף, שבו נשמר היחס המיטבי- כלומר שוויון – בין כמות המים שנכנסת לגוף לבין כמות המים שהוא מאבד.
 

מקורות המים

הגוף מקבל מים ממקורות אחדים ובהם: 55% ממי השתייה, 30%  ממזונות מוצקים שיש בהם מים, 15% מים שהגוף מייצר בעצמו (מים מטבוליים) כתוצר לוואי וכתוצאה של חילוף חומרים טבעי.

מדוע כה חשוב לשתות מים?

1. המים מגדילים באופן משמעותי את נפח הדם ובכך תורמים לדילולו ומאפשרים זרימה טובה וחלקה שלו.
2. המים מקלים על הוצאת הפסולת מהגוף באמצעות צואה, זיעה ושתן.
3. המים משמשים כנשאים של חומרים כימיים בתוך נוזלי הגוף.
4. המים תורמים לחידוש התאים והרקמות בגוף.
5. על חשיבות המים ניתן ללמוד גם על דרך השלילה- דרך המחסור בהם: חוסר שתייה מספיקה עלול לגרום לפגיעה בפעילות המוח, לאיבוד זיכרון, לכאבי גב תחתון ורגליים, כאבי חזה וחלב, כאב ראש ומגרנות, כאב ודלקות במפרקים, דלקות במעי הגס ועוד.

שתייה לכל גיל

מקובל כי עד גיל חצי שנה תינוקות אינם נזקקים כלל לתוספת מים למזונם, המתקבל מחלב האם או מתחליפיו. עם הגיעו לגיל שבעה חודשים מומלץ לשתות כ- 600 מ”ל ליום, כלומר- שלוש כוסות.

ילד מגיל שלוש עד חמש זקוק ל 120 סמ”ק לכל קילוגרם ממשקלו. לדוגמה- ילד שמשקלו בין 15 -17 ק”ג אמור לצרוך כ 1.8 ליטר ליום.
מגיל שמונה ואילך אמור ילד לשתות כחמש כוסות  ביום.
נוער ומבוגרים מכלכלים את משק הנוזלים שלהם על פי תחושה. עם זאת חשוב לציין כי קיימת המלצה של מומחים המתבססת על כמות הנוזלים שהגוף מאבד ולכן נדרשת כמות זהה להחזרתם. היות שהגוף מאבד כליטר וחצי של נוזלים בשתן וליטר נוסף באמצעות הנשימה יש צורך בכשני ליטרים  (שמונה כוסות) להשבת מאזן הנוזלים על כנו.
על פי המלצות ארגון התזונה האמריקני על גבר בריא לצרוך כ- שלושה וחצי ליטר מים ביום בעוד על נשים לצרוך ליטר אחד פחות. עם זאת, לא כל המים הם מי שתייה היות שיש כמות גבוהה של מים במזונות שאנשים צורכים.
לרוויה ולבריאות!
 
ואם כבר שותים מים, אז הכי כיף לשתות ממיני בר מפנק שמספק מים קרים וצוננים בעל עת.