אבנית מצויה בגופי חימום ונראית כמו שכבה מוצקה בצבע לבן-אפור. היא נפוצה במערכות בהן זורמים מים חמים ומזוהה עם כמויות המים הקשים בישראל. אבנית נוצרת כאשר יונים מומסים במים שוקעים בתוך גופי החימום בעקבות תהליך החימום הקבוע. ניתן למנוע את שקיעת האבנית באמצעות תהליכי ריכוך מים וכך להקטין את ריכוז היונים הבלתי מסיסים ואף להביא לחיסכון משמעותי בהוצאות חשמל.

על פי טבלה שפורסמה במכון הנפט הבריטי לפני מספר שנים, 6 מ"מ של אבנית מייצר בזבוז של 40% אנרגיה. גופי חימום מטופלי אבנית יעילים ב-43% בהשוואה לגופי חימום אחרים. הם מחזיקים מעמד זמן רב יותר, צורכים פחות חשמל ואנרגיה ותורמים לעתיד ירוק ואקולוגי יותר של כדור הארץ.

טיפול באבנית חוסך בחשמל

יש מספר עקרונות עליהם מבוססת ההנחה שטיפול באבנית במים יכול וצריך לחסוך בחשמל. ראשית, יש להקדים ולומר כי האבנית הקיימת במים הקשים בישראל מייצרת בזבוז גם עבור המגזר הפרטי וגם עבור המגזר המוסדי, התעשייתי, הממשלתי, החקלאי והעירוני. המשמעות היא שלא מדובר על בעיה מקומית בלבד. שנית, החיפוש אחר פתרונות חכמים להתמודדות עם אבנית אמנם אינו חדש, אך בשנים האחרונות הוא צובר תאוצה. הסיבה לכך היא שלל אמצעים טכנולוגיים המנוצלים לצורך צמצום משקעי האבנית בתוך גופי חימום. הטכנולוגיה הזמינה והזולה תורמת לטיפול יעיל באבנית ובאה לידי ביטוי בחיסכון של מאות מיליוני שקלים עבור המשק הישראלי מדי שנה.

משמעות החיסכון עבור משפחה ממוצעת

חלק מהנתונים המפורסמים על ידי גורמים רשמיים יכולים לסבר את האוזן בדבר היחס בין אבנית לבין בזבוז חשמל ואנרגיה. הנתונים המצטברים מראים כי אבנית לא מטופלת מביאה לבזבוז בהיקף של יותר מטון גזי חממה עבור המשפחה. במונחים כלכליים, משפחה ממוצעת בישראל וגם במדינות אחרות הסובלות ממים קשים בצנרת יכולה לחסוך מעל 1,000 שקל כל שנה. החיסכון מותנה בטיפול נכון באבנית והוא תקף לגבי קיבוצים, מושבים, ערים, בתי אבות, בתי מלון ועוד.

לפי מחיר של 0.5 שקל לקוט"ש וחישוב צריכה של 50 ליטר מים חמים ליום, שזה קצת פחות מבילוי של 4 דקות בתוך המקלחת, החיסכון השנתי הוא של בערך 1,300 קוט"ש מדי שנה ו-657 שקל. זהו חיסכון ישיר בעלויות חימום בדוד מים בלבד והוא תקף רק עבור דייר אחד. אם מוסיפים שני גופי חימום נפוצים כגון מכונת כביסה ומדיח כלים, וגם גוף חימום לא פחות פופולארי כגון קומקום, מגלים סכומים הרבה יותר גדולים. לאלו יש לצרף את תחשיב הירידה בבלאי ובאביזרים הנלווים.

התייעלות אנרגטית מתחילה בטיפול באבנית

בשנים האחרונות אנו שומעים על מאמצים אדירים המופנים לטובת התייעלות אנרגטית. את המאמצים הללו ניתן לראות לא רק בתוך בתים פרטיים, אלא גם בתשתיות ציבוריות ובהפניית משאבים לאומיים. יחד עם זאת, רובנו שוכחים את ההשפעה של האבנית הנמצאת בתשתיות המים באופן כמעט בלתי מבוקר. על אף העובדה שאבנית אינה פוגעת בבריאות ויש מחקרים המראים אפילו יתרונות אותם היא מספקת עבור הגוף, אין ספק לגבי הבזבוז ההרסני בחשמל אותו היא מייצרת.

לסיכום, כל אחד יכול וצריך לחסוך את הוצאות האנרגיה ולקחת חלק בהתייעלות אנרגטית תוך טיפול מהיר ויעיל ובאבנית. אנחנו בחברת מטריקס נשמח ללוות אתכם עם פתרונות לאבנית מקוריים בהתאמה אישית. ההתמחות שלנו היא בתחום השבחת וטיהור המים ובבעלותנו מפעלים לייצור קולרים, מסננים ועוד. כל העובדים מועסקים בחברה שלנו במשרה מלאה ויכולים לעמוד לרשותכם בכל רגע נתון עם מידע לטיפול באבנית.