מים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו והם משמשים אותנו בדרכים טובות ורבות, החל בניקיון, דרך בישול ועד השקיה. בנוסף המים מהווים 80% מהגוף שלנו, אחוז משמעותי לכל הדעות לכן שתיית מים היא כל כך חשובה. סגולתם של המים ידועה כבר שנים רבות, ולמים יש קשר מובהק לבריאות הנפש או הגוף, הם מרכיב חיוני בכל צורות החיים ועבור האדם המודרני הם זמינים להפליא, כשמגיעים ישירות לברז בבית. זאת לעומת תקופות אחרות בהיסטוריה בהן היה צריך לחפש מים ולהקים את הבית בקרבת מקור מים זמין.

הקשר בין מים לבין בריאות הגוף

למים יש קשר עמוק לבריאות שלנו, קשר אותו מרגישים בעיקר כאשר לא צורכים אותם מספיק. הן בימים חמים והן בימים קרירים שתיה לא מספקת של מים יכולה להשפיע על תחושת הבריאות הכללית ולהוביל לכאבי ראש איומים ובמקרים חמורים יותר גם לסכנת התייבשות. הגוף שלנו זקוק למים כדי להתקיים ולשרוד וישנה חשיבות גדולה לצריכת מים בכמות מספקת ובהתאם להנחיות ולהמלצות הנוגעות לגיל, מצב בריאותי, אורח החיים ועוד.

על ידי שתיית מים ניתן למנוע כאבי ראש

לא פעם מטופלים הסובלים מכאבי ראש מתמודדים עם הכאבים על ידי נטילת תרופות משככות כאב. עם זאת במקרים רבים, שתיית כמות מספקת של מים מקדימה תרופה למכה, ומונעת בשיעור ניכר את הסיכוי להתפתחות כאבי ראש מלכתחילה. מים חשוב לצרוך לאורך כל שעות היום, משעות הבוקר ועד צאת הלבנה, בימים חמים עולה מכסת המים הדרושה, כמו גם כאשר מבצעים פעילות גופנית. כאשר לא שותים מים בכמות מספקת כאבי הראש יצוצו תוך שעות ספורות, וגם אז הטיפול האולטימטיבי יהיה עירוי של נוזלים לגוף.

הידעתם? המים מעורבים באינספור תהליכים בגוף

למים יש המון תפקידים בגוף ולכן אנו זקוקים לכל כך הרבה מהם. תהליכי עיכול, מחזור הדם, ספיגת המזון, העברת מזון לתאי הגוף, תהליכים בתוך בתא, סילוק פסולת אל מחוץ לגוף (שתן וצואה) כל התהליכים האלו ואחרים נעשים באמצעות מים. כמו כן המים עוזרים לשמור על טמפרטורה קבועה של הגוף. הגוף לכשעצמו אינו יכול לאגור את המים ומאבד נוזלים בזיעה, הפרשות, באוויר שאנו נושמים ועוד. לכן שתיית מים מרובה היא הכרחת ולו רק כדי למלא את החסר ולוודא שתהליכי הגוף השונים אינם נפגעים.

מעבר לכאבי ראש, כאשר אנו לא מקפידים לשתות מים אנו יכולים לסבול גם מבעיות בריאותית נוספות כמו למשל עצירות, אבנים בכליות, התייבשות ועוד. אובדן מים בשיעור שעולה על 5% אפילו יעלה את חום הגוף, יגרום לנו להקיא, לכאוב ולחוש ממש ברע.

אלו היתרונות של שתיית מים

אם אינכם מקפידים על שתייה מרובה של מים, כדאי שתכירו את כל היתרונות שמים מציעים מהבחינה הבריאותית:

  • מניעת עייפות – מחסור במים הוא אחד הגורמים המובהקים לעייפות לאורך היום.
  • שיפור תהליכי עיכול – שתיית מים מזרזת את תהליכי העיכול ומונעת עצירות.
  • מניעת בעיות בריאותיות – מחסור במים יכול להוביל ליתר לחץ דם ואבנים בכליות.
  • מניעת מגרנות – מחסור במים והתייבשות הם הגורם מספר אחד למיגרנות.
  • מניעת בחילות בתקופת ההיריון – שתייה מרובה של מים יכולה למנוע בחילות.
  • שמירה על האלסטיות של החוליות בעמוד השדרה – חוליות אלו מורכבות מאחוז גבוה של מים.
  • מניעת התכווצויות בשרירים – מחקרים מצביעים על כך ששתייה מעטה של מים משפיעה על היכולת האירובית ועל כוח הסיבולת של ספורטאים. התייבשות גם יכולה להשפיע על הביצועים שלהם כתוצאה מירידת רמות החמצן בגוף.
  • פירוק שומנים – למים יש תפקיד מכריע בפירוק שומנים ואנשים שרוצים לרזות צריכים לשתות יותר מים.

בנוסף שתייה מרובה של מים שומרת על לחות העור עד לשכבות הפנימיות ומונעת ממנו להיראות יבש, תוך שמנקה את הגוף מפסולת ורעלים ושומרת על העור יותר מתוח וצעיר.

אז כמה מים מומלץ לשתות?

אם אתם רוצים להימנע מכאבי ראש ובעיות בריאותיות כאלו ואחרות שעלולות להיגרם כתוצאה ממחסור של מים בגוף, עליכם להקפיד לשתות כמות מספקת של מים. כמות הכוסות המומלצת נקבעת בהתאם למשקל הגוף, ואדם ששוקל 60 ק”ג צריך להקפיד לשתות בין 7 ל-8 כוסות מים ביום. על כל 10 קילו נוספים יש להוסיף כוס מים אחת. לחולי כליות מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל בנושא.

כמובן שאת כמות המים יש להתאים גם למצב באופן אישי. כך למשל אנשים שנמצאים בתהליכי הרזיה צריכים לשתות יותר מים, גם אנשים מיובשים או כאלו שחום גופם עלה, מקיאים או משלשלים צריכים לשתות את כמות המים המומלצת בהתאם לנסיבות ולהמלצות הרפואיות. כאשר מזג האוויר חם או כשמבצעים פעילות גופנית מאומצת חשוב גם כן לשתות יותר. האינדיקציה שתעזור לכם לדעת אם אתם שותים מספיק היא צבע השתן שלכם: שתן בצבע צהבהב בהיר עד שקוף מסמל שאתם שותים כמות מספקת.

לא רק כמות, גם איכות

מעבר לשתייה מספקת של מים חשוב גם להקפיד לשתות מים איכותיים. המים שמגיעים אלינו לברז אומנם מקלים עלינו והרבה יותר זמינים, אך הם לא בהכרח בריאים ולא פעם יש בהם חומרים פחות טובים. לכן מכשירים שמסננים את המים כמו מיני בר, או מסננים אחרים יכולים לעשות הבדל גדול ולעזור לנו להבטיח שהמים שאנו מכניסים לגוף יהיו כמה שיותר טהורים, איכותיים ובריאים, חפים ממזהמים כמו חול או אבנית ועוד. מתקנים כמו מיני בר או מסננים גם מאפשרים לנו להשתמש במים איכותיים לא רק לשתייה אלא גם לבישול, שתיית משקאות חמים ועוד.

לסיכום

כל גורם רפואי מוסמך יעיד על הקשר בין שתיית מים לבריאות, וכל אדם פשוט יכול לחוש את ההשפעה של אי שתיית מים בכמות מספקת על הגוף. בין אם אתם סובלים מכאבי ראש חולפים ובין אם מכאבים כרוניים, הוספת מים לתפריט היומי במידה מספקת יכולה לעשות הבדל גדול ולשמור עליכם כמה שיותר רעננים ובריאים.